تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/04/14 - 14:17
کد خبر: 475123

آشوب‌ها در فرانسه/ جرقه ناآرامی‌ها در سایر کشورهای اروپایی زده خواهد شد؟

آشوب‌ها در فرانسه/ جرقه ناآرامی‌ها در سایر کشورهای اروپایی زده خواهد شد؟

به علت پیوستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جرقه‌ای کوچک در هرکجای این اتحادیه می‌تواند به شکل اثر پروانه‌ای عمل کرده و کل اروپا را شعله‌ور سازد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آشوب های این روزهای فرانسه نشان داد که دولت های اروپایی در وضعیتی به سر می‌برند که بسیار مستعد ناامنی و آشوب هستند. تا حدی که در پی کشته شدن یک نوجوان رنگین پوست، ظرف چهار روز حداقل پنجاه ساختمان دولتی و دویست خودرو به آتش کشیده شد. این وضعیتی بود که اروپایی‌ها بنا داشتند در ایران رقم بزنند اما این اتش دامن گیر خودشان شد.

این آشوب ها نشان داد وضعیت اجتماعی و سیاسی دولت‌های اروپایی بسیار متزلزل‌تر از آن چیزی ست که جامعه جهانی تصور می‌کند. از دلایل این تزلزل اجتماعی و بن بست سیاسی_امنیتی می‌توان به گزاره‌های زیر اشاره کرد:

یک: سیاست های ظالمانه غربی ها در قبال کشورهای ضعیف، موجب شده عده زیادی از شهروندان آفریقایی و عرب تبار، به اروپا مهاجرت کنند. بحران مهاجرین برای اروپا قبل از اینکه یک بحران اجتماعی و اقتصادی باشد، یک بحران امنیتی است.

دو: قرن ها سیاست نژاد پرستانه دولت فرانسه در نهایت موجب عصبانیت بیش از سه میلیون شهروند رنگین پوست فرانسوی شده است. از همین روست که امروز محوریت آشوب ها با شهروندان رنگین پوست است.

سه: وضعیت نامطلوب اقتصادی کشورهای اروپایی و خصوصا بحران انرژی پس از جنگ اوکراین، موجب نارضایتی مردم اروپا شده است. در وضعیتی که اتحادیه اروپا برای مقابله با روسیه نیاز به هم افزایی و انسجام دارد، کوچکترین جرقه ای میتواند جریانات اعتراضی را علیه سیاست های اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین روشن کند.

چهار: فقر و بحران معیشتی در فرانسه، این کشور را مستعد تبدیل کوچکترین بحرانی به یک آشوب فراگیر کرده است. چراکه در وضعیت نامطلوب معیشتی، تنها در میان آشوب است که میتوان به فروشگاه ها دستبرد زد. از همین رو مردم فرانسه، خصوصا آن بخش از رنگین پوستانی که تحت تبعیض و بی عدالتی فقیر شده اند، از هر اعتراض و آشوبی مشتاقانه استقبال میکنند.

پنج: به علت پیوستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جرقه‌ای کوچک در هرکجای این اتحادیه میتواند به شکل اثر پروانه ای عمل کرده و کل اروپا را شعله‌ور سازد. همچنان که میبینیم دامنه‌ی آشوب‌ها از فرانسه گذشته و به بلژیک و سوئیس نیز رسیده است.

شش: جنگ اوکراین که حالا برای غربی‌ها حکم مرگ و زندگی ست، برای کشورهای اروپایی اولویت امنیتی و نظامی دارد. از همین رو هرگونه تهدید امنیتی در داخل کشورها، میتواند اوکراین را از اولویت ساقط کند. در نتیجه توجه مقامات اروپایی به داخل مرزهایشان بازگردانده و تمرکز آن‌ها از جبهه ی اوکراین از بین میرود. طرف دیگر این عدم تمرکز، پیشروی روسیه در خاک اروپاست.

هفت: بکارگیری بیش از 50 هزار نیروی پلیس، فارغ از بحث گسرتدگی و پراکندگی اعتراضات، نشان دهنده عزم دولت فرانسه برای سرکوب اعتراضات به هر نحوی است. گرچه این تعداد از نیروی های نظامی در خیابان های فرانسه، تا بحال نتوانسته آتش اعتراضات را خاموش کند اما نشان داد کشوری که مهد دموکراسی ست در برابر هرگونه تحولات سیاسی و انقلاب مردمی با مشت آهنین پاسخ میدهد.

منبع: جهان نیوز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top